Wednesday, January 27. 2010
Les temps changent. Et la notion de « circulation circulaire de l’information », qui était vicieuse dans le discours du sociologue Pierre Bourdieu au sujet du fonctionnement médiatique, devient vertueuse sur internet. Elle devient même une sorte de modèle d’un nouveau mode de diffusion de l’information.
Cette idée d’inversion de la valeur attachée à cette notion n’est pas de moi. Je l’ai lue quelque part, mais je ne souviens pas où. Je la fais donc circuler sans référence à la source, ce qui rompt un peu, précisément, le flux de circulation circulaire. A me lire ici, on pourrait croire que j’en suis la source, alors que je ne suis qu’un « circulateur » [1]… [2]
Mais j’ai un autre bon exemple sous la main. Suivez, pas à pas, le processus de circulation circulaire :
Dans cette chaîne, chacun de ceux qui citent renvoie vers tous ceux qui ont cité précédemment. Et le tout suscite, à chaque citation, une « grappe » de commentaires « sur place » de la part du lectorat particulier de chacun des « citateurs ».
Chacun des « citateurs » commente l’information initiale et la « reformate » à destination de son propre lectorat, permettant ainsi d’en accroître la diffusion. Le processus se propage « en grappe » lui-aussi, chaque point de citation étant potentiellement le noeud d’une nouvelle propagation. Le message initial se métamorphose durant le processus (avec probablement des pertes et des gains d’informations au passage : des simplifications ou des enrichissements), mais c’est - en définitive - la diffusion globale du message initial qui est accrue par ce processus « en avalanche »…
Il y a là de quoi réfléchir. C’est vraiment, à mon avis, un nouveau mode de circulation de l’information qui s’illustre ici : une circulation de noeud en noeud, au sein d’un réseau « en grappes ».
Ce modèle n’a que peu de chose à voir avec celui de la circulation de l’information dans les réseaux « traditionnels » des médias (presse écrite, radio, télévision), comme je le suggérais récemment (cette question fait partie de « mon programme de travail sur ce blog »).
Une idée de là où je veux en venir, dans cet article de Alexandre Steyer [3] et Jean-Benoît Zimmermann [4] : Influence sociale et diffusion de l’information (15 pages, en .pdf). Résumé :
La notion de diffusion, quel que soit son objet, est centrale pour tout système ou construction sociale, car elle se trouve à la base de la mise en cohérence des comportements des individus ou de leurs représentations, donc de la coordination de leurs actions. L’idée, à l’origine de la notion de diffusion, est que les interactions entre individus sont le moteur principal de l’évolution de leurs comportements, croyances ou représentations. Notre démarche dans cet article est celle des réseaux d’influence sociale, dans lesquels l’agent est situé dans une structure de nature résiliaire où la progression de l’influence est contingente d’effets de cumul. Après avoir exposé les principes d’un modèle de diffusion en réseau, fondé sur une dynamique de cheminement de l’influence sociale, nous étudions la manière dont cette influence se propage sous la forme d’« avalanches », donnant par là une importance fondamentale à la structure du réseau. Nous analysons comment le bruit, généré par ces avalanches constitue une signature de la structure sociale et peut en retour contribuer, par effet d’apprentissage, à modifier cette structure et donc la dynamique [de] diffusion. Nous expliquons alors pourquoi émergent des courbes de diffusion « critiques » singulières, en loi de puissance, au lieu de la forme exponentielle des courbes de diffusion traditionnelles.
Quand la blogosphère joue à plein de cette « circulation circulaire » de blog en blog, qui permet la formation d’effets de diffusion « en avalanche », les médias en ligne, dans leur logique de sites « portails de l’information », de « sites de destination », ne sont pas en mesure de le faire. Ils ne sont plus qu’un maillon dans une chaîne, et c’est la chaîne - non plus le média - qui assure la diffusion en ligne. Les journalistes n’ont pas encore pris conscience de cette nouveauté et ne s’y sont pas encore réellement adaptés : s’ils veulent jouer un rôle dans la diffusion de l’information, c’est dans la dimension sociale d’internet que ça se joue, c’est à dire hors de leur site et après la mise en ligne. C’est ce qui me pousse à penser que l’avenir du journalisme en ligne est dans l’immersion dans les réseaux sociaux du net, ce qui est une autre aspect de la question déjà posée précédemment : Les sites d’info doivent-ils migrer sur Facebook et dans les blogs ?
On va en reparler sur ce blog… 
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Via Novövision
Personal comment:
Un commentaire très à propos par rapport à la nature même de ce blog de "veille" (celui de fabric | ch). J'aime assez l'idée et l'image d'"avalanche informationnelle", qui serait donc constituée par la masse des "reblogs" et autres "reposts" ou citations.
Merci à Nicolas Besson pour le lien.
New light-activated catalyst keeps on working even after the lights go out.
By Corinna Wu
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Coming clean: A micrograph shows the surface of a light-activated catalyst that disinfects water even in the dark. Palladium nanoparticles on the surface of a nitrogen-doped titanium oxide help to extend the catalyst's disinfection power up to 24 hours.
Credit: Shang, et al. University of Illinois at Urbana-Champaign |
Getting access to clean drinking water is an ongoing problem for people in developing countries. And even cities that have good water-treatment systems are looking for better ways to deliver safer, cleaner water. Now an international research team has developed a photocatalyst that promises quick, effective water disinfection using sunlight or artificial light. What's more, the photocatalyst keeps working after the light is turned off, disinfecting water even in the dark.
It has long been known that irradiating water with high-intensity ultraviolet light kills bacteria. Some water filters made for campers and hikers, for example, use this technology. Researchers have been working to enhance the method's effectiveness by adding a photocatalyst that gets activated by UV light and generates reactive chemical compounds that break down microbes into carbon dioxide and water.
The new photocatalyst improves on that by using visible, rather than UV, light. Synthesized by Jian-Ku Shang, professor of materials science and engineering at the University of Illinois, Urbana-Champaign, and his colleagues, the photocatalyst works with light in the visible spectrum--wavelengths between 400 and 550 nanometers. It consists of fibers of titanium oxide--a common material used as a white pigment--doped with nitrogen to make it absorb visible light. Alone, the nitrogen-doped titanium oxide kills bacteria, though not efficiently. The researchers added nanoparticles of palladium to the surface of the fibers, greatly increasing the efficiency of the disinfection. He and his colleagues at the Shenyang National Laboratory for Materials Sciences in China published their work online in the Journal of Materials Chemistry.
"It would be very nice to shift activity of the traditional [photocatalyst] materials, which were only activated by ultraviolet radiation, to visible," says Alexander Orlov, assistant professor of materials science and engineering at Stony Brook University in New York. "If you look at the solar spectra, it contains only 5 percent ultraviolet and around 46 of visible." Such photocatalysts would allow solar energy to be used more efficiently as well as used indoors, since fluorescent lighting contains very little ultraviolet light.
Shang and his colleagues tested the photocatalyst by placing it in a solution containing a high concentration of E. coli bacteria and then shining a halogen desk lamp on the solution for varying lengths of time. After an hour, the concentration of bacteria dropped from 10 million cells per liter to just one cell per 10,000 liters.
The researchers also tested the photocatalyst's ability to disinfect in the dark. They shined light on the fibers for 10 hours to simulate exposure to daylight and then stored them in the dark for various times. Even after 24 hours, the photocatalyst still killed bacteria. In fact, just a few minutes of illumination was enough to keep the photocatalyst activated for up to that length of time.
"Typically, when you have a photocatalyst, the activity will stop almost instantaneously when the light is switched off," Shang says. "The chemical species you generate will only last a few nanoseconds. This is an intrinsic drawback of a photocatalytic system, since you require light activation essentially all the time."
The palladium nanoparticles boost the photocatalyst's power in two ways. When photons hit the material, they create pairs of positive and negative charges--holes and electrons. The positively charged holes on the surface of the nitrogen-doped titanium oxide react with water to produce hydroxyl radicals, which then attack bacteria. "What palladium nanoparticles do is they grab electrons away so most of the holes you produce will be able to survive without being neutralized by electrons," says Shang.
As soon as they grab the electrons, the nanoparticles enter a different chemical state and store the negative charges. "When the light is switched off, that charge gets slowly released, and that slow release is what gives us that memory effect," Shang says. "That charge can react with water molecules to produce oxidizing agents again." He says nanoparticles of other transition metals, like silver, also enhance the photocatalyst's effectiveness.
The photocatalyst offers the ability to disinfect at full power during the day and then keep working at night or during power outages. Also, because the disinfection happens quickly, systems could be designed to clean large volumes of water by exposing it to light as the water flows through pipes, Shang says.
Copyright Technology Review 2010.
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Via MIT Technology Review
by Stowe Boyd
In some recent writings and presentations, I have explored the topic 'Time Is The New Space':
from 10 Minute Sprint from 140 Characters Conference: Social Business
We are not sharing space online, although it the conventional wisdom says we are. We are sharing time. Time has become a shared resource.
Our time is increasingly not our own, in a good way, as we move into a streamed model of connection.
Individual time becomes less of a reality, and a shared thread of time will become the norm -- shared with those that are most important to you and those that reciprocate. This will change the basic structure of work.
Time is increasingly less linear, less mechanical; but more subjective and plastic.
Individuals will choose to trade personal productivity for connectedness, as voices in the stream ask for help, pointers, and introduction. Connectedness will trump other obligations, specifically timeliness.
I want to build on one aspect of this topic: to the degree that we rely on real-time streaming as the basis of our work interactions, we will sense that we are sharing time, not documents, or other artifacts. Interaction in real-time forms the context of our interactions, and displaces many prior social objects.
In particular, this means the end of documenting status is reports: moments are what we share, not memos.
The elements of the memo are atomized into a scattershot of micro status updates, which, like macro blogging before it, has thrown away the stucture of beginning, middle and end. We are always at the start, middle, and end. Not everything fits into a 140 character Twitter post, but long form writing won't necessarily look like memos, but a slightly slower stream made up of larger chunks.
In everyday, more prosaic terms, I am betting that the operational documents that flowed, sluggishly, through the interoffice mail of companies in the '90s, and as email attachments in the '00s, will simply not be created in the '10s. Instead, people will simply aggregate others' streams -- both micro and macro -- ordered by time and topic. Or simply remain aware of what folks are doing in an ambient way, sharing time. A fully streamed world, not batched.
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Via /Message
by noreply@blogger.com (Geoff Manaugh)
Keiichi Matsuda, a student at the Bartlett School of Architecture, produced this fantastic short video in the final year of his M.Arch. It was, he writes, "part of a larger project about the social and architectural consequences of new media and augmented reality."
The latter half of the 20th century saw the built environment merged with media space, and architecture taking on new roles related to branding, image and consumerism. Augmented reality may recontextualise the functions of consumerism and architecture, and change in the way in which we operate within it.
The bewildering groundlessness of surfaces within surfaces is beautifully captured by this video, and its portrayal of drop-down menus and the future hand gestures needed to access them is also pretty great. Augmented-reality drop-down menus are the Gothic ornamentation of tomorrow.
Now how do we use all that home-jamming ad space for something other than Coke and Tesco? What other subscription-content feeds can be plugged into this vertiginous interface?
Take a look—and you can find more thoughts, and another video, on Matsuda's own blog.
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Via BLDGBLOG
Personal comment:
On reste dans l'imaginaire de l'hyper-cuisine, mais le projet est pour un fois bien réalisé, mélangeant esthétique quotidienne ou domestique (teintée de "pop") et "slick" des interfaces. La partie la plus intéressante me parait être le moment de "digression digitale" (réalité augmentée parallèle?) où l'"utilisateur" se laisse absorber par son univers de communication et ses réseaux sociaux. On voit alors vraiment l'émergence de nouveaux territoires médiatisés, hybridés à la réalité ambiante qui elle-même médiatisée. On y voit l'aspect éphémère et hautement variable (multi-tâches?) de ce nouvel espace.
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