Tuesday, November 11. 2008
Par Sébastien Delahaye
Des milliers de spams forment cette image. CC Enjoy Surveillance
Finalement, les internautes ne sont peut-être pas si bêtes. Une nouvelle étude américaine sur le spam indique que le taux de réponses positives à un spam (autrement dit, la proportion de personnes souhaitant réellement acheter un « penis extender » ou autres) est de 0,00001 %... bien loin des précédentes études, qui plaçaient ce taux entre 2 et 5 %. Selon l’étude, menée par des chercheurs informatiques des universités de Berkeley et San Diego, en Californie, le modèle économique des spammeurs, quoique toujours très rentable, serait donc bien plus fragile que prévu.
Pour aboutir à ces chiffres, les chercheurs ont décidé d’infiltrer Storm, l’un des réseaux de PC « zombies » envoyant des milliers de spams chaque jour dans le monde. Les PC « zombies » sont des machines infectées par les spammeurs, qui servent ensuite de base d’envoi à l’insu de leur propriétaire. Selon les sept chercheurs, le réseau Storm a parfois utilisé jusqu’à un million de PC pour envoyer ses spams. Les chercheurs n’ont pris le contrôle que d’une partie de ce réseau... ce qui représentait tout de même près de 76 000 ordinateurs. Dans leur rapport, les chercheurs se justifient en expliquant que « la meilleure façon de mesurer le spam est de devenir un spammeur ».
Les chercheurs ont ensuite profité de leur mini réseau pour envoyer des spams faisant la publicité d’un faux site pharmaceutique vendant un produit contre l’impuissance sexuelle. Le site répliquait à l’identique celui mis en place par le réseau Storm, et vendait donc le même produit au même prix. Mais dans le cas où un gogo souhaitait acheter le produit, il était redirigé vers une page d’erreur. En 26 jours, environ 469 millions de spams ont été envoyés par les chercheurs, dont 350 millions faisant la pub de leur faux site. Résultat : à peine 28 ventes, soit moins de 0,00001 %. Les chercheurs ont calculé que des ventes réelles auraient rapporté environ 100 dollars par jour. Ils estiment que l’ensemble de Storm rapporte environ 7 000 dollars par jour. Un chiffre important, mais pas si massif au vu du nombre d’emails envoyés par jour. Autrement dit : une hausse du coût d’envoi des emails, ou une baisse des ventes, pourrait rendre le spam inintéressant même pour les spammeurs. C’est d’ailleurs la conclusion de l’étude : « La marge de profit pour le spam pourrait être assez maigre pour que les spammeurs prêtent attention aux détails de leurs campagnes et se préparent économiquement aux nouveaux antispams ».
A lire également :
- Dossier Halte aux spams
- Supprimer le mail indésirable
-----
Via Libération
Situated Technologies Pamphlets 3: Situated Advocacy
A special double issue featuring the essays:
Community Wireless Networks as Situated Advocacy
- Laura Forlano and Dharma Dailey
Suspicious Images, Latent Interfaces
- Benjamin Bratton and Natalie Jeremijenko
Download a free PDF here, or buy a printed copy from Lulu.com
Advocacy is the act of arguing on behalf of a particular cause, idea or person, and addresses issues including self-advocacy, environmental protection, the rights of women, youth and minorities, social justice, the re-structured digital divide and political reform.
Situated Technologies Pamphlets 3: Situated Advocacy considers how situated technologies have been—or might be—mobilized toward changing and/or influencing social or political policies, practices, and beliefs. What new forms of advocacy are enabled by contemporary location-based or context-aware media and information systems? How might they lend tactical support to the process of managing information flows and disseminating strategic knowledge that influences individual behavior or opinion, corporate conduct or public policy and law?
read more
[From Situated Technologies]
Based on the stacked bar graph data visualization technique introduced by ThemeRiver (PDF) and StreamGraph, MemeTracker [memetracker.org] represents the daily news cycle of around 900,000 news stories and blog posts per day from 1 million online sources, ranging from mass media to personal blogs. The system tracks more than 17 million different quotes and phrases that appear most frequently over time across the entire online news spectrum. The resulting graphs make it possible to see how different stories compete for news and blog coverage each day, and how certain stories persist while others fade quickly. In addition, one can analyze the media sites according to their "time lag" on reporting on a story.
See also LastGraph, Ebb and Flow of Box Office Movies and Tokyo: Right Now. Via Data Mining.
-----
Via Information aesthetics
[Image: Photo by Filip Dujardin, courtesy of the artist].
Belgian photographer Filip Dujardin makes images of unexpected buildings – that is, he "combines photographs of parts of buildings into new, fictional, architectonic structures," Mark Magazine explains.
The resulting projects look like old factory sites in the American rust belt – Mark describes them as "informal and often dilapidated structures with unspecified functions" – or, in some cases, new projects by LOT-EK, Simon Ungers, or OMA.
[Image: Photo by Filip Dujardin, courtesy of the artist].
From Mark Magazine:
Every montage, says Dujardin, is one project. It begins with an idea for a specific image. Often he starts off by building a model of the form he is trying to achieve – at first in cardboard, but he has recently discovered SketchUp. He then goes on a photo safari, often just around the corner, to find suitable buildings "with a lot of the same things," so that they can be cut and pasted and serve as building material. In fact most of the fictional structures are buildings in Ghent, just resampled
There seem to be multiple sub-themes, and even sub-projects, within the larger effort. There are surreal detached structures, for instance, like the image that opens this post, standing free amidst a recognizable but anonymous landscape. In some of these we see that even geological forms become subject to resampling.
[Image: Photo by Filip Dujardin, courtesy of the artist].
But then there are also what could be called a back series – that is, the backs of incredible buildings whose facades you can barely imagine.
These are groves of architecture, weird islands of form, like the city as seen from a rail line: sheds and retaining walls, stained by rain, their bricks chipped away behind piles of rubbish, their corrugated steel repeating ever onward in infinite ridges.
[Images: Photos by Filip Dujardin, courtesy of the artist].
Then there are Dujardin's relatively well-known images of impossible structures, buildings made from ambitious cantilevers and strained central masts. They form vertical braidworks of halls and corridors woven through the sky above otherwise empty parks and dead fields.
[Images: Photos by Filip Dujardin, courtesy of the artist].
As Dujardin comments to Mark Magazine, "Perhaps the works come out of frustration. That I actually want to play at being an architect, instead of only recording the buildings of others."
You can read more about the photographer on his website.
[Image: Photo by Filip Dujardin, courtesy of the artist].
(Related: Fictional ruins from fictional worlds).
-----
From BLDBLOG
|